9 oktober: van Lake Tekapo naar Dunedin. - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Tien en Marja Unen - WaarBenJij.nu 9 oktober: van Lake Tekapo naar Dunedin. - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Tien en Marja Unen - WaarBenJij.nu

9 oktober: van Lake Tekapo naar Dunedin.

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Tien en Marja

09 Oktober 2016 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Wetenswaardigheden:
Dat wij op woensdag 5 oktober vertrokken en pas op vrijdag 7 oktober in NZ arriveerden kwam door het feit dat het tijdverschil met NZ 11 uur vooruit is, m.a.w. het is hier al een halve dag later dat in Nederland.
En nog een bijzonderheidje:
De zon beweegt van rechts naar links op het zuidelijk halfrond, in plaats van van links naar rechts zoals op het noordelijk halfrond. De reden hiervoor is dat als je op het noordelijk halfrond naar de zon wilt kijken, je naar het zuiden moet kijken, terwijl als je op het zuidelijk halfrond staat en de zon wilt zien, je naar het noorden moet kijken. Je kijkt dus de andere kant op en ziet daardoor de zon de andere kant op bewegen. Dit is vergelijkbaar met wanneer twee mensen elkaar aankijken aan weerszijden van een spoorbaan en er een trein langskomt. De een zal zeggen dat de trein naar links reed, de ander vindt naar rechts...
Maar goed verder met onze reis:
Dat Lake Tekapo bekent staat om zijn nachtelijke sterrenpracht hebben we geweten. Wij beiden waren vanmorgen, zondag dus, om 4 uur wakker en zo fris als een hoentje. We hebben eens goed buiten gekeken en de nachtelijke hemel aanschouwd, we waren natuurlijk de enige! Maar inderdaad een stralende sterrenhemel.
We zaten dus al vroeg aan de koffie en daardoor vertrokken we bijtijds naar onze volgende bestemming Dunedin, wat aan de oostkust ligt.
We hebben weer een toeristische route gereden langs Lake Pukaki naar Oamaru wat aan de kust ligt.
Koffie hebben we gedronken in het dorpje Moeraki wat bekend staat om zo'n 50 stenen bollen die in de branding liggen.
In Dunedin aangekomen vinden we al snel de camping die we voor ogen hebben en die ligt achter een duin die toegang geeft naar het strand.
Het is nog redelijk vroeg in de middag en we besluiten naar een schiereiland te rijden wat minder toegankelijk stranden heeft en waar zeeleeuwen het strand op zouden kunnen komen om te zonnen. De korte route er naartoe is prachtig. Gelukkig staat het kleine parkeerterrein nog niet vol en we passen met onze camper er nog net bij.
We gaan te voet verder en passeren een kudde schapen en lammetjes die vrij rondlopen. Vanuit het uitkijkpunt op een duintop zien we de zeeleeuwen liggen, net uitgerekte bruine stenen. Het kost enige moeite om op het strand te komen en we vragen ons af hoe we ook weer terug omhoog moeten komen door het mulle zand.
De baai ligt er prachtig bij en de zeeleeuwen zijn helemaal gewend dat ze aangegaapt worden. Helaas zijn ze te lui een een showtje te geven. Terug naar de duintop was een hele klim, maar we hebben niet gehaald.
We waren net op tijd terug op de camping om Max Verstappen z'n laatste 20 rondjes te zien rijden in Japan, ook weer mooi meegenomen.

• 09 Oktober 2016 - 17:18

Rien En Ariane:

Apart hé dat je van zoiets "gewoons" als een sterrenhemel zo kunt genieten! Als je omgeving echt donker is en geen last heeft van lichtvervuiling kun je inderdaad mooie dingen zien, helemaal als het in onze westerse ogen lijkt of het heelal zich verkeerd om beweegt.
    Tot nu toe hebben jullie nog verslagjes kunnen plaatsen dus internet lijkt toch oké te zijn.
    Ben benieuwd naar de foto's van luierende zeeleeuwen en zo!
    Veel plezier en groetjes van ons.....

• 09 Oktober 2016 - 18:28

Elleke:

Raar zeg , heb al gereageerd en ik zie het niet staan . Kregen jullie het toch binnen ?
    Hele fijne voortzetting van de reis , geniet van alles wat mooi is .Veel liefs en dikke kus E.

• 09 Oktober 2016 - 18:30

Elleke :

Had mijn naam niet ingevuld , stom he .Kijk uit naar de volgende verslagen . Fijn om te lezen . Liefs E.

• 09 Oktober 2016 - 22:12

Els En Kees:

Hoi Tien en Marja.
    Geweldig om dit te lezen.
    Blijf ervan genieten en tot het volgende verslag.
    Groetjes Els en Kees

• 10 Oktober 2016 - 21:09

Jeanny:

Hallo lieve mensen wat een een beleeving zeg je maak zo nog eens wat mee
    Leuk hoor de verslagen nu geniet nog maar lekker hoor xxx van ons

• 10 Oktober 2016 - 23:04

Johanna En Jany :

Mooie foto's. Met al die schapen zou je denken dat jullie in Ierland rondrijden! Je ziet vaak in de restaurants hier dat vlees uit Nieuw Zeeland komt. Toch een eind weg. Profiteer maar lekker. XXX