25 oktober: van Waitomo naar Wai-O-Tapu. - Reisverslag uit Waiotapu, Nieuw Zeeland van Tien en Marja Unen - WaarBenJij.nu 25 oktober: van Waitomo naar Wai-O-Tapu. - Reisverslag uit Waiotapu, Nieuw Zeeland van Tien en Marja Unen - WaarBenJij.nu

25 oktober: van Waitomo naar Wai-O-Tapu.

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Tien en Marja

26 Oktober 2016 | Nieuw Zeeland, Waiotapu

Gedurende de nacht is het gaan regenen. Het deert ons niet want we gaan op weg naar een nieuwe bestemming. We rijden via de Engels aandoende stadjes Cambridge en Oxford (het huidige Rirau).
We vervolgen onze weg naar Wai-O-Tapu Thermal Wonderland. De regen was allang opgehouden en hoewel het bewolkt was was de temperatuur aangenaam.
Het thermische gebied beslaat zo'n 18 vierkante km., waarvan slechts een zeer klein gedeelte open is voor toerisme. Het is het grootste thermisch actieve gebied in de 'Taupo Volcanic Zone' het ligt vol met ingezakte kraters, koude en kokende poelen van modder, water en stoomwolken. De kleurenvariatie in het gesteente wijst op de aanwezigheid van een groot aantal mineralen: arsenicum (groen), antimonium (oranje), mangaan (paars), silicum (wit), zwavel (geel/roze), ijzeroxide (rood/bruin) en koolstof (zwart). We verbazen ons helemaal over hetgeen we zien en we kunnen ons indenken dat de borden die aangeven dat je binnen de paden moet blijven er niet voor niets staan. De wandeltocht is 3 km. en zeer de moeite waard.
Nadien gaan we op zoek naar de camping die ligt in de Waikite Valley. Rondom de camping zien we grote stoomwolken. De receptie van de camping ligt aan het zwembad en erom heen zien we allerlei hot thermal pools. We zijn er halverwege de middag en het is er niet druk en de mensen die er zijn zitten of in het zwembad of in een hot thermal pool. We krijgen een camperplaats aan een riviertje waar de stoom vanaf komt. We zijn niet te lui en binnen no time zitten wij in dan ook in een van de hot pools. Het blijkt dat het water bijna 39 graden is. Heerlijk dus! Het water in de zwembaden en pools komt rechtstreeks van de bron. Er loopt een eco route langs de camping die gaat naar de bron. Het water komt daar met 98 graden de grond uit. Eerlijk, je weet niet wat je ziet. Het hete water stroomt een riviertje in en koelt af door o.a. vermenging van koud water. Onderaan de stroom wordt het water opgepompt en naar de pools en zwembaden vervoerd.

• 26 Oktober 2016 - 09:12

Maryann:

Goeiemorgen, hier tenminste. Wat een spannende dag...en als traktatie poedelen. Voetjes zien er goed uit. En weer genoten van je verslag.
    Ik ga rennen moet naar de pedicure.
    Knuffel.