14 oktober: van Haast naar Franz Josef. - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Tien en Marja Unen - WaarBenJij.nu 14 oktober: van Haast naar Franz Josef. - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Tien en Marja Unen - WaarBenJij.nu

14 oktober: van Haast naar Franz Josef.

Blijf op de hoogte en volg Tien en Marja

16 Oktober 2016 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

De route gaat verder naar het noord-oosten. Links ligt de oceaan en rechts de besneeuwde toppen van de zuidelijke Alpen met daartussen veel meren. Het weer doet een beetje triest aan maar het is droog dus we zijn heel tevreden. Rijdende richting de Frans Josef gletsjer komen we allereerst langs de Fox gletsjer. We besluiten deze te gaan bezoeken. Op het parkeerterrein kijken we tegen immens hoge kliffen aan met hier en daar een waterval. Het wandelpad slingert over een rotsachtig maanlandschap en hier en daar moeten we kleine stroompjes oversteken. Na een kwartier wandelen gaat het zowat steil omhoog en het kost enige moeite om op het uitkijkplateau te komen. We worden beloond met een uitzicht over de voet van de gletsjer. Toch wel heel bijzonder moet ik zeggen.
We vervolgen onze weg naar Franz Josef waar het aardig druk is. De camping heeft een bord buiten staan met 'no vacancy'. We rijden gelijk door naar het dorp Okarito waar we een camping vinden aan zee en langs een landingsbaan op gras voor kleine vliegtuigen. Bij deze camping moet je ook zelf een plekje zoeken en het staangeld in een brievenbus stoppen.
Het weer is helder en zonnig. Na het eten besluiten we een strandwandeling te maken om de ondergaande zon te zien. We raken in gesprek met een paar vissers die van het opkomende tij gebruik maken om op whaitbait te vissen met sleepnetten, dat zijn kleine wormachtige visjes die gefrituurd gegeten worden. De visjes zijn 3-4 cm lang en doorzichtig. De zon gaat tegen 21 uur onder en in het halfdonker keer vinden we onze camper terug.