Zondag 3 mei; op weg naar Alberta - Reisverslag uit Medicine Hat, Canada van Tien en Marja Unen - WaarBenJij.nu Zondag 3 mei; op weg naar Alberta - Reisverslag uit Medicine Hat, Canada van Tien en Marja Unen - WaarBenJij.nu

Zondag 3 mei; op weg naar Alberta

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Tien en Marja

03 Mei 2015 | Canada, Medicine Hat

Na het vullen van de watertank en het legen van het zogenaamde zwart en grijs water, zijn we om 8 uur weer vertrokken. De zon schijnt, hoewel het nog fris is.

Ook wel leuk om te melden is dat wij op zaterdagavond 18 uur de Telegraaf kunnen lezen van zondag.

We verlaten dus Moose Jaw in de provincie Saskatchewa en rijden via Swift Current naar Maple Creek en gaan de grens over naar de provincie Alberta bij Walsh. Al vanaf de grens Saskatchewa volgen we de Highway nr. 1.

De omgeving is veel groener met meer heuvels. Links en rechts van de weg zien we zo nu en dan herten. Ook zien we verschillende ja-knikkers en een kaliummijn. De eerste keer dat ik een installatie zag waarmee kalium gewonnen wordt dacht ik dat er rondom besneeuwde bergen lagen.

De provincie Saskatchewa staat ook bekend om z'n spoorwegennet wat, zoals ik het kan beoordelen, alleen gebruikt wordt voor goederenvervoer. De wagons zijn met zo'n 120 aan elkaar gekoppeld en worden getrokken door 2 tot 3 locomotieven. Als elke wagon zo'n 20 meter lang is dat kun je rekenen op een gehele treinlengte van zo'n 2 tot 2.5 km. Ook presteren ze het om 2 containers op elkaar te vervoeren, en dan niet de kleinste bovenop, nee hoor de grootste bovenop.

Langs de Highway nr. 1 kwamen we ook nog een man tegen die een traject op de ligfiets aan het afleggen was en een man die te voet op weg was en liep achter een soort duwkar, wel versiert met vlaggetjes en de nodige bagage natuurlijk.

Na 403 km zijn we nu aangekomen in Medicine Hat. Morgen vervolgen we onze weg naar Drumheller, dit op aanraden van een buurvrouw die vroeger in Bassano woonde wat net onder Drumheller ligt. Zij heeft ons veel informatie gegeven over de bezienswaardigheden en die gaan wij morgen eens bekijken.

• 04 Mei 2015 - 10:56

Jeanny:

Nu leuk om te horen hoor lijkt me heel interssant
    Jullie zijn al echt kilometer vreters
    Nu hier oom alles ok vandaag zon heerlijk wij gaan direct lekker golfen
    Is wel heel stil op de golfbaan
    Nu geniet nog lekker dikker kus Jeanny en Jan

• 04 Mei 2015 - 12:05

Monique:

Ha fijn hoor dat alles zo goed gaat en mooi is daar. Nog bij Martha Pruis in de buurt geweest?
    Liefs, Monique

• 04 Mei 2015 - 17:17

Gradie:

Goeie verslaggeving, zo leer ik Canada een beetje kennen. Ben benieuwd naar jullie verhaal van morgen

• 04 Mei 2015 - 21:01

Maryann:

Hoi vakantiegangers, inderdaad kilometervreters zijn jullie. Maar dat is daar niet moeilijk in Canada. Zet je camper eens op de foto.....want op de foto die je gestuurd hebt dat is hem toch niet of wel....? Geniet en pas goed op. xxxx

• 05 Mei 2015 - 13:53

Monique:

Zo "truckers", het gaat best wel snel. Elke dag van plaats veranderen...maar veel vlakte, prairies, zie je in Patagonië ook, en op den duur is dat wel genoeg. De Graanschuur van Europa, dat waren Canada en de VS ttv de Wereldoorlog. Hier vandaag Bevrijdingsdag en flutweer...nou ja....ik ga morgen weer naar de zon. Liefs

• 05 Mei 2015 - 18:21

Johanna:

Jullie hebben toch al meer dan de helft gedaan of zie ik dat verkeerd?
    We zijn vandaag op een nieuwe golfbaan gaan spelen in de buurt van Marseille. Was heel mooi en fijn weer.
    Ik zie dat het bij jullie ook steeds groener wordt en warmer. Jullie hebben geen zin om een dag ergens te blijven of heb je daar geen tijd voor?
    Veel liefs