Donderdag 30 april; van Ontario naar Manitoba - Reisverslag uit Winnipeg, Canada van Tien en Marja Unen - WaarBenJij.nu Donderdag 30 april; van Ontario naar Manitoba - Reisverslag uit Winnipeg, Canada van Tien en Marja Unen - WaarBenJij.nu

Donderdag 30 april; van Ontario naar Manitoba

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Tien en Marja

30 April 2015 | Canada, Winnipeg

Na een heerlijke nachtrust (5.30 uur opgestaan) en een goed ontbijt gaan we weer op pad. Eerst naar een benzinestation want we hebben ondertussen uitgerekend dat onze 10 meter lange, 3.70 meter hoge, 8 cylinders, 4.5 ltr camper 'm wel lust. We hebben 1 liter nodig voor 4 km.

We verlaten dus Dryden en gaan op weg naar Ingolf waar we de grens overgaan naar Manitoba. We rijden door een park dat heet Whiteshell Provincial Parc met veel meren waaronder het West Hawk Lake, het diepste meer van Manitoba, 111 meter diep.

Als we Manitoba binnenrijden zie ik een afstandsbord met 385 erop. Na 2 km valt mijn dubbeltje. Het is de afstand over deze weg (Highway nr. 1) tot de volgende provincie, Saskatchewan, 385 km dus, weer wat geleerd.

Aangezien we niet veel gas (propaan) meer hebben om te koken tanken we die ook gelijk maar onderweg. De pompbediende helpt ons keurig want Tien en ik blijven er liever van af.

Vanaf Toronto zien we regelmatig een grote stenen 'iglo'. Daarin wordt het strooizout in opgeslagen. Nou dat hebben ze nu niet meer nodig.

Onderweg zie je dat de wegen in de rotsen zijn uitgehouwen. Er is weinig verkeer op de weg en weinig tankstations, bijtijds tanken dus.

We zijn nu aangekomen op een campsite net voor Winnipeg, Manitoba. Er staat een stevig windje maar de temperatuur is uitzonderlijk hoog, 25-26 gr. in de schaduw. Korte broek en hemdje zijn zo uit de kast getrokken.

Vandaag hebben we 335 km gereden en merken wel dat de omgeving drastisch veranderd is. In Ontario zien we veel bossen, meren en heuvels en hier in Manitoba is veel akkerland en vlakte. Onderweg hebben we nog wel een paar grazende herten naast de snelweg gezien. In Ontario mag je op snelwegen 90 km per uur rijden maar hier in Manitoba 100 km per uur. Alle snelheden en afstanden staan vermeld in kilometers, maar als je de weg vraagt dat zeggen ze de afstand in mijlen.

Morgen rijden we richting Regina en dat ligt in de volgende provincie genaamd Saskatchewan.

Op de site: tienenmarja.waarbenjij.nu heb ik wat foto's geplaatst, ook van onze 'cockpit'.

• 01 Mei 2015 - 09:00

Geraldine:

Beste Tien en Marja,

wat een prachtige reis, lekker genieten en op deze manier geniet ik een beetje mee! Veel groeten, Geraldine

• 01 Mei 2015 - 09:15

Gradie:

Het is en blijft verbazingwekkend. Zo in de winterkleren en zo in je korte broek.
    Vraagje, was kost 1 liter benzine.
    Ja die camper lust hem wel maar die is niet de enige.
    Ik geniet van jullie verslagen.

• 01 Mei 2015 - 09:16

Johanna:

Jullie doen het nog steeds goed zie ik wel. Ik weet zeker dat jullie soms onderweg een tijdje niemand tegenkomen op die lange wegen. Toen wij door Amerika reden hadden we soms 300 km zonder benzinestation. Moet je wel op tijd tanken hoor. Jullie zullen wel blij zijn met het mooie weer. Ben weer terug in het zuiden. Dit lange weekend (1 mei feestdag) regent het in heel Frankrijk behalve hier, maar de zon laat het zich een beetje afweten.
    Veel plezier!

• 02 Mei 2015 - 19:41

Yvonne En Johan:

Hoi Marja en Tien,
    We zijn zelf op dit moment ook onderweg en verblijven in de pyreneën in Spanje.
    Fijn om te lezen dat jullie genieten.
    Dat het huis(je) op wielen hem graag lust was wel te voorspellen gezien de grootte.
    Wat een joekel van een camper.!!!!!!!!!!!!!!
    Knap van Tien dat hij ermee overweg kan en het aandurft.
    Je kunt niet zeggen dat er geen ruimte is, ha, ha, dan loop je elkaar ook niet in de weg.
    Liefs, geniet nog en veel veilige kilometers,
    Yvonne en Johan

• 04 Mei 2015 - 22:11

Maryann:

Hoi Zeetje en Utje, heb de foto's ontdekt.....beetje blond he. Jullie zullen er ondertussen al wel aangewend zijn, maar hij is echt groot....lekker veel ruimte...dat ook weer...en ik kan begrijpen dat hij hem wel lust....maar jullie tanken toch lachend met die prijzen daar....
    Blijf ons op de hoogte houden xxxxx lieve groetjes Maryann