Final day - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Tien en Marja Unen - WaarBenJij.nu Final day - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Tien en Marja Unen - WaarBenJij.nu

Final day

Door: Tien en Marja

Blijf op de hoogte en volg Tien en Marja

30 Januari 2008 | Tanzania, Arusha

Hier zijn we weer. voor alle duidelijkheid na Serengeti en Gnorongora-krater bezoeken we niet meer de Kilimanjaro bergen (2 stuks). Ik ben blijkbaar niet goed op de hoogte van het reisschema. Wel vertrekken we vanavond van Kilimanjero-airport en als het helder is kunnen we de bergen zien liggen.
Nou we zouden dus de nacht op een vracht annex passagiersboot het Victoriameer oversteken. We werden naar onze hutten gebracht en waren best gelukkig 1 stapelbed te zien. De boot werd na 1 1/2 uur varen volgeladen met bananen en veel mensen. We konden er niet meer fatsoenlijk doorheen lopen. We zijn naar onze kajuit gegaan en wat bleek zo'n 50 kakkerlakken vochten om onze aandacht. Meppen met onze slippers was dus geboden. Sommige dames wilden de hut niet meer in maar het was kiezen of delen. Wij zijn na een paar biertjes, moed indrinken, naar onze hut gegaan, in onze lakenhoezen gekropen (nogmaals bedankt Petra) en hebben net gedaan of de kakkerlakken er niet waren. Het licht hebben we aangelaten, daar moeten ze blijkbaar niet veel van hebben. De volgende ochtend waren we allemaal vroeg op en blij dat we van de boot af konden.
Dus op naar de Serengeti. De campsite ligt op 140 km van de ingang dus we begonnen gelijk met een gamedrive. De nacht kregen we bezoek van giraffes en hyena's. Tien en ik hebben er niks van gemerkt, lagen in coma. Veel wild 'gespot' maar we gingen voor de big 5: leeuw, neushoorn, olifant, luipaard en buffel. Na deze dagen moeten we genoegen nemen met het jachtluipaard i.p.v. het luipaard. De rest van de Big 5 hebben we 'gespot', zoals ze dat hier noemen. In een van de parken lag de prooi van een luipaard wel in de boom, was door anderen gespot, maar was het luipaard de hort op. Toen naar de Gnorongora-krater. Je weet niet wat je ziet: 17 bij 20 km. Een zoutmeer in het midden en een zoetwaterbron ernaast. Alle dieren waren er weer. We reden in 3 landrovers want de helling was TE steil voor onze truck. Aan het eind van de dag zijn we over de kraterrand naar de volgende kampsite gereden. Allemaal heel indrukwekkend. Heb ondertussen zo'n 1.000 foto's gemaakt.
Gisteren waren we in een park en in het begin zagen we weinig wild maar na een paar uren stak een kudde olifanten de weg over. Nou dat is genieten natuurlijk. Tien kon ze zo aaien. Dikke maten zijn we met de bavianen want die zie je overal. Vandaag hebben we onze crew bedankt. Een fantastische kok genaamd Goffrey (ben dus niet 1 kilo afgevallen), onze chauffeur Kinga, oftewel King of the road, met de omvang van een beer. Prima chauffeur, je was soms bang om uit het raampje te kijken zo smal was de weg waar hij overreed. Maar we hebben het allemaal overleefd. Onze reisleider Hans noemen we wandelende encyclopedie, hij wist van alle dieren iets te vertellen en kenden hun namen, hij wist ook veel over de Afrikaanse cultuur en de sterrenhemel.
Vanavond eten we nog gezamenlijk en dan op naar Kilimanjaro-airport. We vliegen op Dar es Salaam en dan door naar Schiphol. Morgenochtend zijn we weer thuis....bbbrrrrr
Bedankt voor jullie reacties en meeleven en ik mail jullie een digitaal fotoalbum. Maar daar zullen jullie even op moeten wachten want eerst gaan we Carnaval vieren.

• 30 Januari 2008 - 13:57

Maryann:

Jeetje meisie en tien, de dagen zijn waarschijnlijk ook voor jullie voorbij gevlogen, voor mij hier wel met jou mooi reisverslag telkens Marja.Dat jullie toch nog naar tullepetaone stad willen komen.
    Ik denk dat jullie vol verhalen thuis komen en ik kom ze graag aanhoren. Behouden thuis reis.
    Dikke kus Maryann.

• 30 Januari 2008 - 14:35

Monique En Raúl:

Enorm genoten, ook van deze laatste episode van jullie dagboek. Ik kan me voorstellen dat je als je EINDELIJK een écht bed ziet, daar ook in wil SLAPEN!! En niet wakker gehouden wilt worden door de familie kakkerlak...maar in dat soort landen is dat de normaalste zaak van de wereld. Ogen dicht en niet aan denken is het devies. Dus morgen staan jullie weer op Schiphol. Ik hoop dat het een beetje weer is, anders kom je maar naar ons, hier schijnt de zon en is het lekker warm. Sowieso altijd welkom, dat weet je! Goede reis, en hoop snel de foto's te mogen zien. Dikke kus voor allebei van ons.

• 30 Januari 2008 - 16:47

Eric Bouwens:

Dat laatste Tien en Marja, is een heeeeeeeel verstandige opmerking,want
    't is weer sport in Roosendaal.
    We zullen er maar een paar nemen,toch??.

Tot zaterdag, Rietje en ERic

• 31 Januari 2008 - 07:10

Helma:

Héé Marja,
    Wat een leuke verhalen! En wat een mooie reis hebben jullie gemaakt. Helaas vandaag weer thuis, maar jullie kunnen terugkijken op een avontuur!

Nou, carnaval ze, de komende dagen, en 'k zie je snel weer!

Vele groetjes,
    Helma

ps. Hier alles OK.

• 31 Januari 2008 - 15:18

Elleke:

Het was genieten van jullie verslag ,iedere keer weer.Wat zijn jullie blij met je eigen bedje vanavond.Inmiddels onze Tien al gesproken, benieuwd naar jullie verhalen en foto's.
    Liefs en tot gauw, Elleke.

• 31 Januari 2008 - 20:03

Alphons:

Marja en Tien, wat een verhalen. We zien uit naar jullie foto´s.
    Maar nu natuurlijk een hartelijk welkom thuis, rust even uit, want ´jullie´ carnaval staat vvoor de deur. Ik ga ervan uit dat de temperatuur hier ´iets´ anders is. Tot spoedig.

Groet vanuit 8x

• 01 Februari 2008 - 12:21

Ingrid:

Moeten wij ons zaterdag ook donkerbruin smincken of valt het mee. Ben wel heel erg benieuwd naar de foto's.
    Marja, je kunt best een boek schrijven hoor. Want we hebben genoten van je verhalen.
    Tot zaterdag, want dan gaan we er tegenaan.

Groetjes Ingrid