21 oktober: via Wanganui naar Whakapapa. - Reisverslag uit Whakapapa Village, Nieuw Zeeland van Tien en Marja Unen - WaarBenJij.nu 21 oktober: via Wanganui naar Whakapapa. - Reisverslag uit Whakapapa Village, Nieuw Zeeland van Tien en Marja Unen - WaarBenJij.nu

21 oktober: via Wanganui naar Whakapapa.

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Tien en Marja

23 Oktober 2016 | Nieuw Zeeland, Whakapapa Village

Eigenlijk zouden we gelijk naar Tongariro National Park rijden maar vonden het niets om de hele dag in de auto te zitten om er te komen. We besloten dus naar Wanganui te rijden dat aan de westkust ligt. Die nacht was het gaan regenen en dat ging door tot in de middag. De rit erheen was niet bijzonder, dat het regende maakte dus niet zoveel uit.
De camping zelf ligt aan rivier waarop, zo bleek de volgende dag, veel gekanood werd. Er was ook een zwembad op de camping en op de receptie zeiden ze dat het water 30 graden was. Buiten was het maar 17 graden dus we hebben geen gebruik gemaakt van het aanbod.
Opvallend is ook dat het overgrote deel van de volwassen in NZ in een korte broek loopt zo ook de kinderen die uniformen dragen als de postbode.

22 oktober: van Wanganui naar Whakapapa.
De rit naar Whakapapa, waar de ingang naar het Tongariro National Park ligt, was 140 km lang, heuvelachtig en heel mooi. De weg is maar tweebaans en we hebben zeker op 6 stukken enkelbaans gehad omdat de weg voor een deel in de afgrond is gestort.
Zo'n 10 km voor de camping kwamen de hoge bergen met besneeuwde toppen, tot 2.800 meter hoogte, in zicht. We zien ook dat de skipistes open zijn.
Van de receptie kregen we te horen dat er verschillende mooie wandeltochten waren en we besloten 's middag een tocht te maken genaamd Silica Rapids. De tocht gaat naar de bron van een rivier. Het is wel berg op en berg af maar de omgeving is prachtig. Rondom zien we besneeuwde toppen. De camping ligt op 1.120 meter hoogte en waar we de bron konden zien waren we op 1.260 meter hoogte. Bij terugkomst op de camping schijnt de zon nog steeds dus kunnen we nagenieten met een welverdiend biertje.

23 oktober: vrije dag in Whakapapa.
We hebben besloten een dag langer hier te blijven, er is zoveel te zien. Na het ontbijt gaat de wandeltocht naar de Taranaki Waterfall. We doen er 1.5 uur over om er te komen maar het is de moeite waard. Van daaruit hebben we een mooi zicht op Mount Ngauruhoe, de jongste en markantste berg van de vulkaangroep die bestaat uit 3 vulkanen. Zijn enige krater stoot al ruim 2500 jaar tijdens kleine erupties aswolken uit, maar lijkt nu uitgedoofd. Een andere vulkaan is de Mount Ruapehu, een door talloze erupties in omvang toegenomen vulkaan. Op de kam van deze berg liggen 5 kraters waarvan de enige actieve de gemoederen bezighoudt. Hij wordt gevuld door een 200 meter diep meer, nu eens heet en borrelend en het andere moment bevroren. Van daaruit zou het nog 2 uur lopen zijn, sterk berg op, naar de Tama Lakes die in een krater liggen, maar dat vonden we toch een beetje te gortig worden. De wandeltocht zou dan totaal 7 uur duren. Langs een andere, meer eenvoudige weg lopen we terug naar de camping.
Net voor de camping ligt het prachtige hotel genaamd Chateau Tongariro, hier drinken we een kopje koffie.
Morgen is een feestdag..... maandag 24 oktober Labourday in NZ.

• 23 Oktober 2016 - 10:09

Gradie:

Als ik het goed heb is het over 3 uur 24-10 dus een feestdag in NZ. Maar wij hebben ook een feestdag.
    Het gekke is dat wij 2 x iemand moeten feliciteren. Over 3 uur en over 14 uur. Wat bijzonder.

• 23 Oktober 2016 - 18:30

Elleke:

Lieve Marja en Tien, Prachtige foto's weer gemaakt , het is daar idd. erg mooi . Jammer dat het zo ver weg is voor mij .Wel goed dat jullie zo van wandelen houden , goeie conditie ! En ook de rit erheen , amaai , stuk weg verdwenen , dan is het maar smallekes..Spannend van die kraters , heb er ook eens eentje van dichtbij gezien , stonk echt naar zwavel .
    En dan het uitzicht op de bergen , schitterend hoor. Niet gezwommen , de temp. was wel lekker 30grd.
    Ja , vreemd in korte broek met die temp. zullen het wel gewend zijn .
    Groot gelijk nog een dag extra , als er zoveel te zien is , leuk . Hotel Tongario is ook niet mis , lekkere koffie daar ? En de wijn en biertje Tien ? Louis en Esther zijn vanmiddag geweest , heel gezellig . kinderen hadden week vakantie en niks a/h huiswerk gedaan , dus dat ging voor . Verder weinig nieuws , met Gini gaat het gelukkig goed na de operatie , ligt nog op IC maar dan in een aparte kamer .
    A.s. Dinsdag heb ik Concert hier in Bejaardenhuis Zevenbergen , dus zonet nog gerepeteerd . Morgen weer Fysio , sinds 14 dagen last van mijn rug, , neem een pil als het te straf wordt hoor . Ben er gère bij eej . Marja bijna jarig , raar dat het bij jullie bijna morgen is . Alvast een hele dikke kus ook voor ons Tien . Ik ga nu koken , jullie slapen al . Mooie reis morgen , denk aan jullie . Liefs , E.

• 23 Oktober 2016 - 18:31

Jeanny:

Nu zeg dat is wel spectaculaer ik zou het in mijn broek doen als ik dit zou moeten rijden
    Jullie zijn wel dapper hoor en wat een mooie fotos
    En bij deze wens ik je een geweldige verjaardag toe en geniet er maar lekker van wij
    Nemen er hier wel een van je
    Xxxx van ons J en J

• 23 Oktober 2016 - 20:16

Johanna En Jany:

Marja, wij zitten nu op Bora Bora voor 4 nachten en de WiFi is niet wat het miet zijn dus ik profiteer van de verbinding om jou een prettige verjaardag te wensen alvast. Veel liefs en nog een prettige vakantie.

• 23 Oktober 2016 - 20:18

Wim En Francien:

Hoi Marja en Tien,

Inderdaad weer een hele mooie reis om een camper weg te brengen. Heb de verslagen allemaal gelezen en jullie zien weer een hele boel mooie gebieden. Geniet van deze dingen zolang het allemaal kan. Op tijd een biertje en voorzichtig aan daar.

Lieve groetjes van Wim en Francien

• 24 Oktober 2016 - 10:34

Ton En Toos:

Hallo lieve mensen,
    Wij kijken elke keer uit naar jullie mooie verslagen. Het is weer volop genieten.
    Hierbij willen wij Marja van harte feliciteren en nog veel gezonde jaren toewensen samen met Tieneke.
    Veel liefs en tot snel, Ton en Toos.
    ( a.s. donderdag komen Fred en Willemien bij ons eten, gezellig )