15 oktober: van Okarito naar Westport. - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Tien en Marja Unen - WaarBenJij.nu 15 oktober: van Okarito naar Westport. - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Tien en Marja Unen - WaarBenJij.nu

15 oktober: van Okarito naar Westport.

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Tien en Marja

16 Oktober 2016 | Nieuw Zeeland, Westport

Bij het verlaten van de camping worden we erop gewezen vooral rusting aan te rijden er kunnen namelijk Kiwi's oversteken. Wij hebben pech!
We rijden gedeeltelijk langs de kust en passeren diverse kleine dorpen waaronder Gladstone. Het kerkhof heeft de toepasselijke naam van 'Gladstone Cemetery'.
Een lange tijd rijden we parallel aan een spoorbaan maar aangezien alle bruggen over kreken en kleine rivieren enkelbaans zijn moeten we de brug delen met de trein. We rijden dus over de rails. Nou dat hebben we dat ook eens meegemaakt.
Voorbij Greymouth rijden we naar Punakaiki waar in een wandelpark aan de kust de Pancake Rocks en 'blowholes' zijn te bewonderen. Ze zijn inderdaad heel bijzonder, ze lijken op elkaar gestapelde pannenkoeken. Het zeewater kolkt tussen de rotsen door.
Bij Westport vinden we aan het einde van de middag de camping die aan zee ligt en we maken nog een wandeling langs het strand. Wederom komen we vissers tegen maar deze hadden een andere manier van vissen. Ze gebruikten een soort torpedo van een kleine meter met daaronder een propeller die de torpedo vanuit de branding de zee in trekt. Aan de vislijn hangen onderlijnen met aas. De lijn wordt zo'n 1.800 tot 2.000 meter de zee in getrokken. Resultaat gegarandeerd en inderdaad haalt hij er een grote vis uit die zij noemen Australische zalm. Echt lekker vinden ze die niet.
Morgen gaan we richting het noordelijkste puntje van zuidereiland naar het daarbij gelegen Abel Tasman Park.

• 16 Oktober 2016 - 17:53

Elleke .:

Spannend hoor , vond ons Tien wel bijzonder denk ik , een lijn van 2000 meter goh . Ook bijzonder dat je over de treinrails moet rijden , waren jullie niet angstig ? Misschien weinig treinen , nou ben blij dat jullie het er goed vanaf hebben gebracht . Maar zoals elke dag weer veel bijzondere dingen gezien en gedaan , super hoor manne ! Liefs , E.

• 16 Oktober 2016 - 18:10

Gradie:

Weer een interessante plaats van de onderneming. Hoe een groot (klein) gedeelte van NZ toch groots kan zijn. De foto's zien we later wel. Het voornaamste is dat jullie genieten van deze reis en dat is het belangrijkste. Iedere dag is weer anders zo ook de natuur. Hier alles rustig en de sein staat nog steeds op groen. Lieve groet van hier.