Maandag 4 mei; dwars door Alberta - Reisverslag uit Drumheller, Canada van Tien en Marja Unen - WaarBenJij.nu Maandag 4 mei; dwars door Alberta - Reisverslag uit Drumheller, Canada van Tien en Marja Unen - WaarBenJij.nu

Maandag 4 mei; dwars door Alberta

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Tien en Marja

04 Mei 2015 | Canada, Drumheller

Vanmorgen bijtijds weggereden omdat we verschillende bezienswaardigheden in Drumheller willen bezoeken. De omgeving langs de Highway 1 is gelijk aan die van gisteren; vlaktes met gras- en graanvelden.

De route gaat vanuit Medicine Hat via Bassano, naar Drumheller. Als we de Highway 1 bij Bassano verlaten zien we na een paar kilometer een canyon opduiken. We gaan op zoek naar de Hoo Doo Creek en Trail in de Red Deer River Valley. We boffen want we zijn de enige bezoekers. De rotswanden en rotstorens in de vallei zijn het resultaat van erosie. De Red Deer River stroomde hier ruim 10.000 jaren als een brede rivier doorheen. Deze rivier heeft nu normale proporties.

Het is prachtig weer en omdat het uitzicht zo mooi is besluiten we hier maar op ons gemak koffie te zetten.

We vervolgen onze weg naar Drumheller en zien een bord dat aangeeft dat er een Suspension Bridge in de buurt moet zijn. Dat is een hangbrug die vastzit aan beide oevers van een rivier en verder geen pijlers in de rivier heeft. Het blijkt dat we er niet op mogen schommelen en dat er maar 20 personen tegelijk over de 117 meter lange brug mogen lopen. Wij waren weer de enige bezoekers en hebben alles dus goed kunnen bekijken. Ik heb wat foto's toegevoegd.

De reden dat we naar Drumheller reden was ook omdat het Royal Tyrell Museum daar is. Het is het enige museum in Canada dat is gewijd aan 4,5 miljard jaar dat de aarde bestaat. Aan dat museum hadden we graag een bezoekje gebracht maar wat bleek, het is maandag dus gesloten.
We zijn er wel naartoe gereden en hebben de buitenkant bekeken, we waren niet de enige.

Na 303 km kwamen we in de middag op de campground aan. Het is een kleine familiecamping. Veel spullen van de oude kolenmijnen zijn op de camping terug te vinden. Ook de huisjes waarin de mijnwerkers woonden. Toen we aankwamen was de receptie gesloten maar een briefje vertelde ons dat we zelf een plaats konden uitzoeken. Later kwam de eigenaresse langs om af te rekenen.

In het zonnetje en onder het genot van een glaasje bier maken we de planning voor morgen want die gaat via Calgary naar de Rocky Mountains. Het is uitzonderlijk warm en bijna windstil. We zijn blij dat we hier in deze periode zijn en niet in de zomer.

Totaal hebben we er nu 3757 kilometer op zitten.

• 06 Mei 2015 - 11:25

Elleke:

Lieve Marja en Tien , Fijn zoveel te horen over jullie reis , het schiet al goed op zie ik .Jullie zijn dus nu in Alberta . Komen jullie nog in de buurt van Edmonton , daar woont immers Marta ? Leuke foto's hoor .
    Mo , Ria, Bas en ik zijn naar het feestje van Louis en Esther geweest Zondag , met de trein . het was erg leuk en veel familie , ook Marc en Siem waren er . Verder veel vrienden van hen . Het weer kon beter , maar Louis had een zeil gespannen buiten en de kachel aan . Het heeft hier gister erg gestormd , onweer en bliksem plus een wolkbreuk , onvoorstelbaar . Durfde niet naar Bosschenhoofd . Mijn hulp is daardoor met de fiets omgewaaid en heeft haar sleutelbeen gebroken , dus kan nog effe duren .Vind het zielig voor haar .Mo is gisteravond weer terug gegaan naar Lissabon , was Donderdagnacht gekomen .Dus maar paar dagen om te bekomen .Over 10 dagen komt ze terug . Ze heeft gister een reis van een week besproken naar Lissabon met mij, is wel leuk kunnen we ook paar dagen naar Estoril om te zonnen . Kan ze eens echt even uitrusten . We vertrekken 23 Juni tm de 30e . ben benieuwd naar jullie verdere reis hoor .
    Nog veel plezier en ik hoop dat jullie nog veel moois te zien krijgen .
    Liefs voor allebei , Elleke

• 06 Mei 2015 - 16:38

Gradie:

Dag alle 2, het is weer heerlijk om het verslag te lezen en te volgen. Heb bewondering voor Tien om een 10-meter camper te besturen. Gelukkig zijn er niet zo veel rotondes. Ja jullie hebben vele km-meters
    achter de rug en ben benieuwd wat er de volgende dagen op het programma staan. Enne ik zou die hangbrug niet opgegaan zijn. Veel te wiebelig. Tot de volgende keer.

• 06 Mei 2015 - 23:21

Ariane En Rien:

Hallo Canadagangers,
    Wat leuk om te lezen dat jullie op plaatsen zijn geweest die wij de kinderen ook hebben laten zien toen zij bij ons waren. Heb je ook berensporen gezien op de oever van de Red Deer river toen jullie de suspension bridge overgingen? De Hoodoo's zijn indrukwekkend en wat een gelukje dat jullie de enige bezoekers waren! In de zomer is het zo verschrikkelijk druk daar en zitten er mensen van het Royal Tyrrell Museum om de boel in de gaten te houden zodat toeristen geen vernielingen aanrichten.
    Hebben jullie de Atlas coalmine ook nog bezocht? Die lag zo'n beetje schuin tegenover de hoodoo's.
    Jammer dat het Royal Tyrrell gesloten was, ik wist niet dat het op maandag dicht is.
    Wij hadden in ieder geval even een aanvalletje van heimwee toen we dit verslagje lazen.
    Groetjes, tot de volgende!